دکتر کمال رضایی مشاور تجارت و سرمایه گذاری

دکتر کمال رضایی

 

تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه به گروهی معین با صرف یک هزینه و در یک رابطه غیر شخصی
ابلاغ یک پیام: ممکن است تجاری،سیاسی، فرهنگی و یا غیره باشد.
از طریق یک رسانه: مانند تلویزیون، اینستاگرام، تلگرام، وب سایت، جشن ها و نمایشگاه ها
به گروهی معین: چه سنتی، چه جنسیتی، چه سطح درآمدی، در کدام شهر یا کشور
با صرف هزینه: غالبا هزینه زیادی دارد
رابطه غیرشخصی: تبلیغات به صورت تلفنی یا چشم در چشم را نمیتوان غیرشخصی دانست.

 

 الگوی تبلیغات شامل مراحل زیر است:
• فرستنده
• پیام
• رسانه
• گیرنده
• دریافت
• درک
• پاسخ

 

انواع تبلیغات

تبلیغات مبتنی بر محصول: شامل ارتقا یک محصول، خدمت یا ایده جدید است. این نوع تبلیغات بیشتر برای مخاطبان هدف میباشد

تبلیغات تصویری: از این تبلیغات زمانی استفاده می شود که نیاز است به مخاطبان هدف مسئله ای را آموزش دهیم. مانند زمانی که شرکتی از طرف عموم بازخورد منفی دریافت میکند نیاز دارد جو شکل گرفته شده را به وسیله اطلاع رسانی آرام کند

تبلیغات دفاعی: فرستادن پیام تعیین شده جهت نفوذ و تاثیرگذاری در بازار هدف . مانند مسائل مطرح در مورد تخریب و آلودگی محیط زیست که شرکت ها با تبلیغات هدف دار موقعیت خود را مقابل این مسئله عنوان میکنند

تبلیغات در خدمات عمومی: پیام هایی که شامل نگرانی های رایج در مورد یک مشکل است و در جهت خوبی جامعه می باشد بدون هیچگونه هزینه ای در رسانه های عمومی تبلیغ میشود. مانند استفاده از سیگار و یا مواد مخدر

 

انواع روش های تبلیغات:

تبلیغات سنتی(غیر اینترنتی)
• طراحی و پخش کارت ویزیت، کاتالوگ و تراکت
• تبلیغات در بیلبوردهای سطح شهر
• تبلیغات تلویزیونی یا همان تیزر تبلیغاتی در شبکه های مختلف تلویزیونی
• شرکت در نمایشگاه های مرتبط با صنعت و معدن برند در غرفه های نمایشگاهی
• آگهی در مجله ها و روزنامه ها
• بازاریابی تلفنی و بازاریابی حضوری
• ارسال پیامک تبلیغاتی

 

تبلیغات مدرن (اینترنتی)
• تبلیغات در سایت های پر بازدید به صورت تبلیغات بنری ثابت و کلیکی
• تبلیغات در گوگل
• ریورتاژ آگهی در سایت های خبری پر بازدید
• سئو سایت برای رتبه اول گوگل
• تبلیغات در موبایل
• تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات در تلگرام و اینستاگرام
• ایمیل مارکتینگ

 

بهترین روش تبلیغات

هیچ کدام از روش های تبلیغات مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه و غیره بر یکدیگر برتری ندارد ۴ عامل که باید در انتخاب درست روش تبلیغاتی مد نظر قرار بگیرد :

عامل۱: ابتدا مشخصات دموگرافیگ یا جمعیت شناختی برند خود را بشناسید، مخاطبان خود را بشناسید و بدانید در کدام رده سنی یا جنسیتی هستند. با توجه به این مشخصات باید تشخیص دهید این گروه ها بیشتر در کدام رسانه ها حضور دارند.

عامل۲: مکان تبلیغات شما باید به گونه ای باشد که مخاطبان هدفتان را پوشش دهد از ایستگاه های رادیویی، برنامه های تلویزیونی و نشریاتی استفاده کنید که پیام شما را به مخاطبان هدفتان برسانند.از مدیران رسانه های اجتماعی بپرسید که مخاطبان اصلی آنها چه کسانی هستند، هیچگاه بر اساس سلیقه شخصی در راه شناسایی رسانه قدم برندارید.

عامل۳: پیام تبلیغات خود را به بهترین شیوه منتقل کنید. همه چیز را خیلی فشرده و در حد چند ثانیه مطرح کنید. از مدیران رسانه برای ایجاد محتوای مناسب استفاده کنید.

عامل۴: بدون تکرار تبلیغات به اندازه کافی دیده نخواهد شد.بهترین روش تبلیغات یک برنامه زمان بندی شده و با تکرار در شبکه های تلویزیونی و یا یک نشریه است.

 

 ویژگی های یک تبلیغ موثر
•خلاق، ابتکاری، به یاد ماندنی
به طوری که اگر مشتری محصول مشابه محصول شما دید به یاد محصول شما بیفتد
•عنوان جذاب و متفاوت
به طوریکه خواننده را وادار به خواندن ادامه آن کند
•متن آگهی
حاوی مزیت های محصول و خدمت، صداقت و باور پذیر
•پیشنهاد فروش غیرمستقیم
در انتهای آگهی مشتری را ترغیب کنید به عملی که در انتها منجر به فروش شود

  

برندینگ

ساختن یک ارتباط با مشتری است یعنی مشتری که مربوط به محصول شماست به محض وارد شدن به بازار شما را ترجیح دهد به محض شنیدن در مورد برند به آن اعتماد نمیکنیم و این اعتماد در طول زمان به وجود می آید که به آن (حلقه ی پایدا) میگویند امروزه تبلیغات برند به صورت آنلاین و دیجیتالی میباشد نکته ی مهمی که در تبلیغات برند وجود دارد معیار میزان توجه میباشد ، باید بفهمیم تبلیغات ما تا چه حد مورد توجه بوده است وقتی به عنوان مخاطب به یک سایت تبلیغی مراجعه میکنیم نکات زیر را در نظر میگیریم:


زمان مشاهده: کاربر چه مدت آنجا بوده است

مدت زمان فعالیت در صفحه: چه مدت در صفحه بوده است

تعامل: آیا کاربر با تبلیغ تعامل دارد یا نه

زمان تعامل: مدت زمانی که کاربر با تبلیغ تعامل دارد

کلیک: آیا در موبایل روی تبلیغ کلیک شده است این اطلاعات قدرت تبلیغات دیجیتالی را بالا میبرد

 

صنعت تبلیغات ۴ بازیگر اصلی دارد:

• تبلیغ کنندگانی که محصول یا خدمتی برای عرضه دارند و مایل هستند تا برای تبلیغ آن پول خرج کنند
• رسانه ها که مالک و گرداننده نشریات، محل های نصب پوستر و کانال های پخش هستند که تبلیغات را به نمایش میگذارند
• آژانس های تبلیغاتی که به تولید تبلیغات برای سایر شرکت ها میپردازند
• مصرف کنندگان که کالای تبلیغی را خریداری میکنند

 

 ۶ پرسش که باید قبل از اقدام به تبلیغات

از خود بپرسید:

Who  مخاطب من چه کسی است.

Where مخاطب من کجاست

What چه پیامی را باید به او انتقال دهم

Why چرا باید این پیام را به او انتقال دهم

Which از طریق کدام رسانه باید به او پیام بدهم

When چه وقت باید با او ارتباط برقرار کنم

 

 الگوی ۵M در تبلیغات

Mission ابتدا اهدافتان را از برنامه تبلیغاتی تان مشخص کنید

Message برای رسیدن به این هدف چه پیامی را باید اعلام کنید

Media بهترین رسانه ها برای اطلاع رسانی این پیام به مخاطبان کدام است

Money برای تحقق این اهداف چقدر بودجه لازم دارید

Measurment بعد از اجرا نیز ارزیابی کنید که چقدر به اهدافتان نزدیک شدید

  

چند استراتژی تبلیغاتی کسب و کار کوچک

- نباید برای همه تبلیغ کرد و دقیقا باید گروهی از مخاطبان خود را بشناسیم و تمرکز خود را روی مخاطب هدف خود قرار دهیم
- باید میزان تاثیر تبلیغات را خود را بدانیم. اگر تبلیغات به صورت آنلاین باشد معمولا بازخورد تبلیغات را از همان طریق میفهمیم(مانند تبلیغات اینستاگرام) اما اگر تبلیغات به صورت آفلاین باشد باید روالی را برای استفاده از پیامک یا ایمیل در نظر بگیریم
- باید زمان شروع تبلیغات را بدانیم. تبلیغات باید در زمان اوج فصل فروش باشد مثل تعطیلات عید
- باید یک برند مشخص داشته باشید از لحاظ رنگ تبلیغ، لوگو، فونت…
این مشخصات در طول زمان توسط مشتریان شناخته میشوند، برند آشفته زمانی پیش خواهد آمد که هر دفعه تبلیغات متفاوتی داشته باشید
- باید در مکان های درست تبلیغ کنید، باید بدانید مخاطب هدف شما کجا هستند، در اینترنت کجاها میچرخند، کتاب ها و مجلات محبوبشان کدام است، چه برنامه رادیویی و تلویزیونی را نگاه میکنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی